Το τριήμερο των Φώτων είναι συνδεδεμένο με τις πολλές παραδόσεις στο Δήμο Κάτω Νευροκοπίου. Τα δρώμενα του τριημέρου, όπως είναι γνωστά τα Διονυσιακά δρώμενα που αναβιώνουν κάθε χρόνο το τριήμερο των φώτων μέχρι και την επόμενη του Αϊ Γιάννη, γίνονται αιτία να βρεθούν στην περιοχή εκατοντάδες επισκέπτες από τον υπόλοιπο νομό αλλά και άλλες περιοχές της χώρας.

Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται όπως είναι γνωστό στις τοπικές κοινότητες του Βώλακα και του Παγονερίου, όπου τα έθιμα και τα δρώμενα αναβιώνουν με ιδιαίτερη φροντίδα. Δεκάδες οι συμμετέχοντες στα δρώμενα νέοι των χωριών κρατούν «ζωντανές» παραδώσεις που η απαρχή τους χάνεται στους αιώνες της Ελληνικής ιστορίας.

Η αρχή γίνεται στο Βώλακα όπου την ημέρα των Θεοφανίων στις 6 Ιανουαρίου νέοι του χωριού σύμφωνα με το έθιμο πρέπει να ρίξουν στην στέρνα του χωριού τον παπά, τον πρόεδρο του χωριού και στην συνέχεια στο νερό μπαίνουν οι νεόνυμφοι της περασμένης χρονιάς αλλά  και όσοι επιθυμούν να ακολουθήσουν το δρώμενο «για το καλό». Το βράδυ της ίδιας ημέρας τα σπίτια που έχουν κορίτσια σε ηλικία γάμου γίνονται στόχος νέων οι οποίοι «κλέβουν»  αντικείμενα από τα σπίτια τα οποία συγκεντρώνουν στην πλατεία του χωριού όπου την επομένη πραγματοποιείται ο πλειστηριασμός τους με τους πραγματικούς κατόχους να προσφέρουν συμβολικό τίμημα προκειμένου να αποκτήσουν ξανά τα αντικείμενα που τους  ανήκουν.

Την επομένη 7 Ιανουαρίου νέοι μεταμφιέζονται σε «Αράπηδες» ή «Χαράπια», ζώνονται κουδούνια, φορούν προβιά, το πρόσωπο και τα χέρια είναι μαυρισμένα με καπνιά, ενώ στα πόδια φορούν γουρουνοτσάρουχα. Κρατούν ξύλινο σπαθί και χονδρό ξύλο πάνω στο οποίο στηρίζονται και κουνιούνται, δίνοντας στον ήχο των κουδουνιών κάποιο ρυθμό. Επίσης, η ομάδα περιλαμβάνει τον «τσαούση» που φορεί την ανδρική τοπική ενδυμασία και τις νύφες που είναι άνδρες ντυμένοι με την τοπική γυναικεία φορεσιά. Όταν ένας θεατής κλέψει τη νύφη, τότε ο τσαούσης και οι Αράπηδες σπεύδουν να πιάσουν τον απαγωγέα και τον δίνουν λεία στους Αράπηδες.

Στις 8 Ιανουαρίου, ημέρα του Μπάμπιντεν, γίνεται αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου. Όλοι οι συμμετέχοντες ακολουθούν τη διαδικασία και τα τελετουργικά ενός κανονικού γάμου. Μετά την τελετή, ακολουθεί γλέντι με τη συμμετοχή του κόσμου. Την ίδια ημέρα εμφανίζονται και οι Αρκούδες, μεταμφιεσμένοι με δέρματα που καλύπτουν όλο το σώμα, μεγάλη μάσκα, κουδούνι κρεμασμένο στη μέση.

Εκατοντάδες είναι οι επισκέπτες που βρίσκονται στο Βώλακα τις ημέρες των δρώμενων μιας και το θέαμα είναι μοναδικό και για πολλούς είναι μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουν τα δρώμενα αυτής της μορφής στην πιο γνήσια έκφραση τους.

Ανήμερα των Φώτων μετά την Θεία Λειτουργία και τον Αγιασμό των υδάτων στην πλατεία του Παγονερίου κάνουν την εμφάνιση τους οι Αράπηδες αναβιώνοντας το πανάρχαιο διονυσιακό δρώμενο, ως μέρος μιας μεγάλης παράστασης. Ο Αστυνόμος, ο Χατλής, το Αλογάκι, η νύφη και ο γιατρός είναι οι υπόλοιπες φιγούρες που συμπληρώνουν το δρώμενο. Οι κάτοικοι του χωριού  την ημέρα εκείνη με πολλούς επισκέπτες από τα γύρο χωριά παρακολουθούν και συμμετέχουν στο δρώμενο ενώ την ίδια στιγμή στήνεται ένα υπαίθριο παραδοσιακό γλέντι με παραδοσιακή μουσική και εδέσματα που μόνο εκεί μπορεί να δοκιμάσει κανείς στην πραγματική παραδοσιακή τους μορφή.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.