Μετά το θάνατο του Πλάτωνος έφυγε με τον Αριστοτέλη και τον Σπεύσιππο στην πόλη Άσσο, κοντά στην Τροία όπου θέλησαν να εγκαταστήσουν νέα Πλατωνική Σχολή. Ο Ξενοκράτης γνωστός και από τη μεγάλη συζήτηση περί ηδονής, μέσα στην Ακαδημία, μεταξύ Αριστοτέλη και Σπεύσιππου, επιμελήθηκε τα έργα του Πλάτωνα αφού τα συγκέντρωσε και τα εξέδωσε. Ο ίδιος ήταν πολυγραφότατος και συνέγραψε πολλά έργα όπως «Λογιστικά» σε 9 τόμους, «Τα περί τα μαθήματα», 6 τόμους, τη «Φυσική ακρόαση» 6 βιβλία και άλλα πολλά, ιδίως ηθικού περιεχομένου. Επίσης έγραψε 6 βιβλία «Περί διαστημάτων», «Τα περί αστρολογία» (6 βιβλία).

Ήταν σαν προσωπικότητα ασκητική φυσιογνωμία γι’ αυτό έχαιρε μεγάλης εκτιμήσεως. Παροιμιώδης ήταν η αταραξία του και η ηθικότητά του που τον είχαν επιβάλλει, στο σεβασμό των Αθηναίων. Μελέτησε τον Φιλόλαο και άλλους Πυθαγορείους καθώς είχε μεταβεί με τους Πλάτωνα και Σπεύσιππο στις Συρακούσες. Ίσως γι’ αυτό εξηγείται η αγάπη του στα μαθηματικά. Γνωστή είναι η περίπτωσή του που δεν δέχθηκε στην Ακαδημία ως μαθητή κάποιον αδύνατο στα μαθηματικά με τη φράση: «λαβάς ουκ έχεις φιλοσοφίας».

Ο Ξενοκράτης αναγνώριζε τρεις κατηγορίες γνώσεων, τη δόξα, την αίσθηση και τη νόηση. Έλεγε: η ψυχή που θεωρείται αριθμός με ουσία είναι αυτοκίνητος: «αριθμόν κινούντ’ αυτόν εαυτόν», είναι δε αθάνατη και πνευματική δυναμένη να υφίσταται και εκτός του σώματος. Σκοπός του ανθρώπου ήταν να αγωνισθεί να αρθεί υπεράνω του υλικού στοιχείου ώστε να απελευθερωθεί από τα δεσμά του σώματος, πράγμα που θα το κατορθώσει με την άσκηση ενάρετου βίου. Όμως η άσκηση ενάρετου βίου δεν είναι μόνο ενέργεια ή αποχή από κακές πράξεις, αλλά και η αποφυγή και κακών σκέψεων ακόμη.

Άλλοι Ακαδημαϊκοί φιλόσοφοι μετά τον Ξενοκράτη που οι απόψεις τους διασώθηκαν ήταν: ο Κράντωρ από την Κιλικία, ο οποίος με το σπουδαίο «περί πένθους» έργο του, είναι ο ιδρυτής στη Φιλολογία των παραμυθητικών λόγων. Επίσης ο Πολέμων από τον οποίο ο Στωϊκός Ζήνων αντέγραψε τον περίφημο «Κατά φύσιν ζην». Ο Φίλιππος που εξέδωσε τους «Νόμους». Ο διαπρεπής μαθηματικός και αστρονόμος Εύδοξος, ο Ηρακλείδης που παράλλαξε τη θεωρία των ατόμων του Δημοκρίτου με τη θεωρία των «ανάρμων όγκων», δηλαδή των ασύνδετων μορίων και που μίλησε για την κίνηση της γης περί τον άξονά της!!!

Δυστυχώς η εκλαΐκευση των 30 και πλέον φιλοσοφικών σχολών της κλασικής Ελλάδος, δεν ήταν ποτέ στις προτεραιότητες των μελών της Ακαδημίας μα. Ο Ελληνικός λαός στερείται όλον αυτόν τον πλούτον γνώσεων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here